فرآیند و مزایای طراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک سپاهان تکنیک


طراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک یکی از فعالیت‌های مهم در صنعت است. تاریخچه طراحی‌های صنعتی به انقلاب صنعتی در اروپا باز می‌گردد، زمانی که صنعتگران با استفاده از روش‌های صنعتی و نه ماشینی در مقیاس محدود کار می‌کردند. طراحی قالب تزریق پلاستیک نیز ابتدا به روش سنتی و بدون نرم‌افزار و در مقیاس‌های محدود انجام می‌شد. با پیشرفت صنعت در حوزه کامپیوتر، طراحی صنعتی رونق جدیدی یافت. این مرحله در صنعت با عنوان تکنولوژی‌های نرم‌افزارگرا شناخته می‌شود. با پیشرفت در نرم‌افزارها، به تدریج نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه (CAD)، مهندسی به کمک رایانه (CAE) و ساخت به کمک رایانه (CAM) رونق گرفتند.

در شرکت قالب‌سازی سپاهان تکنیک، فرآیند طراحی محصولات قابل ساخت به روش تزریق پلاستیک حاصل یک طراحی صنعتی است. مرحله طراحی قالب تزریق پلاستیک حساس‌ترین مرحله از ساخت قالب پلاستیک است، زیرا اولین ایده مشتریان به مرحله تصویر می‌رسد.

واحد طراحی قالب پلاستیک با در اختیار داشتن مهندسین و کارشناسان باتجربه که دوره‌های تخصصی را در شرکت‌های قالب‌سازی معتبر دنیا از قبیل Fuji، Miyazu، PCI و … گذرانده‌اند، امکان طراحی تمامی قطعات پلاستیکی و غیرپلاستیکی را بدون هیچگونه محدودیت فنی و نرم‌افزاری دارد. در این واحد ابتدا ایده مشتری به صورت تهیه فایل ابر نقاط قطعه (برای اطمینان از دقیق شدن اندازه‌ها) مشخص می‌شود و سپس طراحی قطعه پلاستیک با نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌گیرد. در مرحله بعد، طراحی قالب قطعه پلاستیک و مکانیزم‌های مناسب بررسی می‌گردد. تحلیل فرآیند تولید قطعه با نرم‌افزارهای مختلف نیز از دیگر استفاده‌های نرم‌افزار در تهیه قالب تزریق پلاستیک است. واحد تزریق پلاستیک یکی از مهم‌ترین و به‌روزترین واحدها در فناوری پلاستیک محسوب می‌شود.

معرفی دستگاه تزریق پلاستیک

یک ماشین تزریق پلاستیک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. قالب
  2. Clamping
  3. فاز تزریق

Clamping: این قسمت از دستگاه در حین فرآیند تزریق قالب را بسته نگه می‌دارد و پس از آن باز می‌کند. قالب‌ها اساساً از دو نیمه تشکیل می‌شوند که در هنگام تزریق باید توسط این بخش در کنار هم فیکس شوند.

Injection (تزریق): در فاز تزریق، مواد پلاستیک که معمولاً به فرم گرانول (دانه دانه) هستند، وارد قیف در قسمت بالایی دستگاه می‌شوند و از آنجا وارد سیلندری می‌شوند که توسط هیترهایی احاطه شده است. گرانول‌ها پس از حرارت دیدن به حالت مذاب یا رزین در می‌آیند. در داخل سیلندر، مواد به وسیله مارپیچی زیر و رو می‌شوند. با چرخش مارپیچ، مواد به سمت جلو رانده می‌شوند. هنگامی که ماده کافی در قسمت جلویی مارپیچ ذخیره شد، عملیات تزریق توسط نازل انجام می‌گیرد و مواد مذاب به داخل راهگاه قالب رانده می‌شوند. سرعت و میزان فشار وارده به میزان چرخش مارپیچ و قطر نازل بستگی دارد. در برخی از ماشین‌های تزریق پلاستیک، به جای مارپیچ از یک پیستون منگنه‌ای استفاده می‌شود.

Dwelling: فاز Dwelling شامل یک مکث در فرآیند تزریق است تا هم مذاب در داخل کویتی‌ها به طور کامل پر شود و هم گازهای ایجاد شده از محفظه‌های تعبیه شده خارج شوند.

Cooling (خنک‌کاری): در این مرحله، مذاب خنک می‌شود تا به حالت جامد در آید و قابلیت خروج از قالب را پیدا کند. در غیر این صورت احتمال تغییر شکل محصول زیاد است.

Mold Opening (باز شدن قالب): در این قسمت، بخش Clamping باز می‌شود تا دو نیمه قالب‌ها از هم باز شوند و آماده بیرون‌اندازی شوند.

Ejection (بیرون‌اندازی): چند میله به همراه یک صفحه عملیات خروج قطعه از قالب را انجام می‌دهند. رانرها و راهگاه‌های قطعه کار که به صورت غیر استفاده و زاید هستند، از قطعه جدا و تمیزسازی می‌شوند تا مجدداً برای ذوب شدن آماده شوند.

مزیت‌های شیوه تزریق پلاستیک

شیوه تزریق پلاستیک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های شکل‌دهی پلاستیک و تولید محصولات پلاستیکی در صنایع قالب‌سازی صنعتی محسوب می‌شود. در این روش، ماده اولیه که یکی از انواع ترموپلاست‌ها می‌باشد، طی عملیات خاصی به داخل کویته‌های (Cavity) قالب رانده شده و پس از خنک‌کاری از قالب بیرون می‌آیند. این روش قالب تزریق پلاستیک بیشتر در فرآیندهای تولید انبوه (Mass Production) و مدل‌سازی (Prototyping) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالب تزریق پلاستیک نسبتاً شیوه جدیدی در تولید محصولات به حساب می‌آید. اولین دستگاه تزریق پلاستیک در سال 1930 میلادی ساخته شد و کم کم در اختیار صنایع قرار گرفت.

مزایای این روش شامل:

  1. سرعت بالای تولید
  2. تنوع وسیع مواد مورد استفاده
  3. صرفه‌جویی در نیروی انسانی
  4. کمترین میزان اتلاف مواد
  5. کاهش عملیات بعد از تزریق در تولید محصول

خدمات طراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک با کیفیت عالی در سپاهان تکنیک

طراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک یک فرآیند سیستماتیک و حساس برای شرکت‌های قالب‌سازی صنعتی است. رقابت اصلی بین شرکت‌های قالب‌سازی زمانی به اوج خود می‌رسد که یک شرکت بتواند در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای معقول، بالاترین کیفیت را در طراحی و تولید قالب تزریق پلاستیک ارائه دهد.

سپاهان تکنیک با تکیه بر تجربه 15 ساله خود در زمینه تولید قالب‌های تزریق پلاستیک و استفاده از جدیدترین متدهای روز دنیا، نیاز مشتریان خود را با بالاترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورده می‌کند. با دانش و تخصص حرفه‌ای تیم ما، می‌توانید از ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک با قیمت مناسب و کیفیت عالی اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی دقیق قیمت طراحی و ساخت یک قالب تزریق پلاستیک، با شرکت قالب‌سازی سپاهان تکنیک تماس حاصل فرمایید:

09199078587

مهندس مهدی قندهاری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *